DOMÁCI PORIADOK |
ČLÁNOK I.
|
Ubytovanie v DD a DSS
|
A) Po príchode nového občana vedúci sociálno - zdravotného úseku, hlavná sestra ako aj sociálni pracovníci a zdravotný personál zabezpečia plynulú adaptáciu občana v novom sociálnom prostredí, ktorým je DD a DSS.
Miestnost' ( izbu ) a lôžko na jeho ubytovanie určí vedúci sociálno - zdravotného úseku, hlavná sestra po súhlasnom schválení riaditeľkou DD a DSS. 0 zmene miestnosti (izby) alebo lôžka rozhoduje uvedené zloženie zamestnancov po súhlasnom schválení riaditel'kou DD a DSS.
|
|
B) S akceptáciou a prihliadnutím na zdravotný stav, spoločenskú prispôsobivost', sa občan umiestní na príslušnom oddelení zariadenia.
|
|
C) Okrem manželov, alebo druha a družky sú ubytovaní muži a ženy oddelene.
|
|
D) Pri dobrovol'nom odchode zo zariadenia občan je povinný postupovat'v zmysle zákona
• sociálnej pomoci a podat' písomnú žiadost' sociálnym pracovníkom aspoň 15 dní vopred.
Domov následne môže občan opustit' k 1. dňu nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
|
|
|
Spôsob nrčenia úhrady a výška
Celková výška úhrady pozostáva z 3 základných častí
* úhrada za zaopatrenie a dohl'ad
* úhrada za stravovanie
* úhrada za bývanie
|
|
Výška úhrady je stanovená na základe všeobecne záväzného nariadenia BBSK č. 3/2006 v znení neskorších predpisov.
Pri každej zmene úhrady sa občanovi vydá nové písomné rozhodnutie.
|
|
|
Hygiena občanov zariadenia
|
|
A) pri príchode do zariadenia nový občan vykoná hygienickú očistu a oblečie sa do čistého odevu. V prípade potreby DD a DSS prinesené šatstvo a bielize-ňú dezinfikuje.
|
|
B) počas pobytu v zariadení sa občan ( ak je jeho zdravotný stav vyhovujúci ) sám stará
• osobnú hygienu, o čistotu šatstva, bielizne, obuvi. Pranie osobného a postel'ného prádla v zariadení vykonávajú zamestnanci práčovne, ktorá sa nachádza v zariadení. Dennú hygienickú osobnú očistu si vykonávajú občania v hygienických zariadeniach, bunkách.
|
|
O sprchovaní a kúpaní sa vedie zošit na príslušných oddeleniach.
|
|
D) Osobná bielizeň sa vymieňa každý týždeň, tam kde si nepriaznivý zdravotný stav vyžaduje častejšiu výmenu - podl'a potreby.
Všetci zamestnanci DD a DSS dbajú o dodržiavanie zásad osobnej hygieny, ale najmä zamestnanci sociálno - zdravotného úseku, ktorí prichádzajú do každodenného kontaktu s občanmi (obyvatel'mi zariadenia ).
|
|
E) Postel'ná bielizeň sa na oddeleniach vymieňa každých 14 dní, na oddeleniach pre chorých podl'a potreby.
|
|
F) Prádlo po inkontinentných občanoch sa perie osobitne.
|
|
|
A) V obyvaných miestnostiach , jedálne ako aj vo všetkých priestoroch zariadenia sa musí udržiavat' čistota a poriadok. V skriniach a nočných stohkoch nie je dovolené odkladat' zvyšky jedál. Odpadky a zvyšky jedál treba bez meškania odložit' do nádob na odpadky.
|
|
B) Každý občan pri nástupe do zariadenia je poučený a povinný podpísat' prehlásenie o dodržiavaní bezpečnostných a protipožiarnych predpisoch .
|
|
C) Fajčenie je prísne zakázané v celom zariadení.
|
|
D) Požívanie alkoholických nápojov vo väčšom množstve na izbách je prísne zakázané.
|
|
|
|
A) každý občan pri nástupe do zariadenia by mal mat' usporených 15.000 Sk,- (finančnú hotovost' ) na zabezpečenie pohrebných výdavkov.
|
|
B) veci, ktoré si občan priniesol so sebou do zariadenia zostávajú jeho vlastníctvom.
|
|
C) veci, ktoré občan dostane v zariadení na používanie, zostávajú vlastníctvom zariadenia. Občan je povinný starat' sa o ne ako o vlastný majetok.
|
|
D) občania svoju óielizeň označia svojim priezviskom (vyšitou formou). Takouto formou sa opatrí aj každá novo zakúpená bielizeň.
|
|
E) cenné predmety, peniaze a vkladné knižky musí dat' každý občan do úschovy sociálnym pracovníkom zariadenia, inak za ich stratu, resp. odcudzenie zariadenie nezodpovedá !
|
|
F) ceniny dané do úschovy sa občanovi vydajú na vlastnú žiadost' kedykoľvek, pri odchode zo zariadenia natrvalo.
|
|
|
|
A) zdravotnú starostlivost' poskytuje zmluvný lekár, ktorý zabezpečuje pre všetkých občanov zariadenia liečebno - preventívnu zdravotnú starostlivost'.
|
|
B) návštevné hodiny podl'a osobitného rozpisu sú vyvesené na dverách ošetrovne
|
|
C) lieky doplňujú a vydávajú pod vedením a kontrolou hlavnej zdravotnej sestry zmenové sestry, ktoré tiež dozerajú na ich riadne užívanie a na dodržiavanie všetkých pokynov lekára .
|
|
D) každý občan zariadenia je povinný založit' si liekové konto na zabezpečenie liekov
a zdravotne starostlivosti. Výška liekového konta sa určuje individuálnou formou podl'a potreby.
|
|
E) ked' je občan vzhl'adom na svoj nepriaznivý zdravotný stav premiestnený do zdravotníckeho zariadenia, zachová sa mu v zariadení miesto až do návratu .
|
|
|
|
A) každý občan je povinný odoberat' stravu minimálne 3x denne . Stravovanie občanov je zabezpečené s prihliadnutím na ich zdravotný stav. Každý občan v zariadení by mal dodtžiavat' pitný režim.
|
|
B) strava sa v zariadení poskytuje v tomto časovom rozvrhu
- raňajky a desiata ( spolu ) od 7.30 hod. do 8.00 hod.
- obed pre zamestnancov od 11.30 hod. do 12.00 hod.
- obed pre I. skup. občanov od 12.00 hod. do 12.30 hod. - obed pre II. skup. občanov od 12.30 hod. do 13.00 hod. - olovrant od 15.30 hod. do 16.00 hod.
- večera pre I. skup. občanov od 17.00 hod. do 17.30 hod. - večera pre II. skup. občanov od 17.30 hod. do 18.00 hod.
|
|
C), strava sa pripravuje podl'a jedálneho listka, ktorý navrhuje a zostavuje stravovacia komisia na 2 týždne dopredu. Stravovacia komisia pri zostavovaní jedálneho lístka dbá
o pestrost' podávanej stravy, kalorickú a biologickú hodnotu stravy, poskytovanie stravy musí byt' v súlade so zásadami zdravej výživy s prihliadnutím na vek a zdravotný stav občanov a podl'a stravných jednotiek. Jedálny lístok schval'uje riaditel' zariadenia.
|
|
D) členmi stravovacej komisie sú hlavná zdravotná sestra, vedúca stravovacej prevádzky, hlavný kuchár, zástupcovia výboru občanov (dvaja).
Každý člen stravovacej komisie má právo pri zostavovaní jedálneho lístka vzniest' pripomienky k strave aj za uplynulé dva týždne.
|
|
E) v zariadení sa podávajú tieto druhy diét
* racionálna diéta
• žlčníková diéta
* diabetická diéta
* šetriaca diéta .
|
|
F) strava sa konzumuje v jedálni domova. Do izieb sa odnáša strava len tým občanom, ktorí pre nepriaznivý zdravotný stav nemôžu sa dostavit' do jedálne. Na ležiace a geronto - psychiatrické oddelenie sa strava prepravuje v termovozikoch ako aj do pavilónu .
|
|
G), za občanov zapisujú pripomienky na stravovanie zástupcovia výboru občanov, ktorí sú členmi stravovacej komisie.
|
|
H) zamestnanci zariadenia, prípadne d'alšie osoby sa môžu v zariadení stravovat' len za podmienok, ktoré sú stanovené osobitnými predpismi.
|
|
|
Občania vychádzajú zo zariadenia vždy riadne a čisto oblečení. Na pobyt mimo zariadenia po 21.00 hodine až do 6.00 hodiny je potrebné vyžiadat' si písomný súhlas riaditel'a zariadenia prostredníctvom sociálneho úseku. V neprítomnosti riaditel'a písomný súhlas občan vyžiada od vedúcej sociálneho úseku.
|
|
|
Prechodný pobyt mimo zariadenia
|
|
A, prechodný pobyt mimo zariadenia povol'uje písomnou formou riaditel' zariadenia.
|
|
B, ak sa občan zdržuje mimo zariadenia bez súhlasu riaditel'a, riaditel' občana napomenie písomnou formou prostredníctvom sociálneho úseku, v prípade ak dôjde k opakovaniu, čím občan hrubo porušuje domáci poriadok, vydá zariadenie rozhodnutie o skončení pobytu občana v zariadení.
|
|
C, počas nepovoleného pobytu mimo zariadenia platí občan úhradu v plnej výške.
|
|
D, žiadost' o povolenie odchodu zo zariadenia treba hlásit' deň vopred - do 9.00 hod. ráno na sociálny úsek, aby bolo možné občana vyňat' zo stavu stravovaných obyvatel'ov, inak sa za oneskorene nahlásený odchod nevracia čast' úhrady za tento deň. V dňoch pracovného pokoja sa odhlásit' zo stravovania nemožno.
|
|
|
|
A, každý návštevník sa zapisuje do knihy návštev na vrátnici a preukazuje svoju totožnost' občianskym preukazom službukonajúcemu vrátnikovi, ktorý zapíše príchod a odchod návštevníka a osobu, ktorú návštevník prišiel navštívit' ( meno, priezvisko ).
|
|
B, Návštevy obyvatel'om zariadenia sú dovolené denne od 13.00 hod. do 17.00 hod. Návštevníci sú povinní dodržiavat' hygienické predpisy počas návštevy, predpisy BOZP, protipožiarne predpisy.
|
|
|
|
A, Účast' na spoločenskom živote je zabezpečená prostredníctvom kultúrnej činnosti, osvetovej činnosti ako aj prevenčných opatrení.
Kultúrno - osvetovú činnost' ako aj prevenciu zabezpečuje v rámci zariadenia sociálny úsek.
|
|
B, Časopisy, denná tlač, literatúra sa požičiava z knižnice zariadenia podl'a záujmu obyvatel'ov.
|
|
C, Aktuálne kultúrne vystúpenia, prehliadky a činnosti sa realizujú v zariadení podl'a naplánovaného rozpisu sociálnych pracovníkov na sociálnom úseku.
|
|
D, Záujmová a krúžková činnost' je nasledovná
* krúžok šikovných rúk
* čitatel'ský krúžok
* spevácky krúžok
* skupinový telocvik
* relaxačné cvičenia.
Ďalšie krúžky je možné vytvorit' podl'a záujmu občanov.
|
|
E, Vlastný rozhlasový alebo televízny prijímač, sušič na vlasy, chladničku do 50 1, rýchlovarné konvice môže používat' občan zariadenia s písomným súhlasom riaditel'a, ak tým neruší spolubývajúceho a pokoj v zariadení.
Poplatky za používanie elektrických spotrebičov si občan hradí finančnou čiastkou individuálnou formou.
|
|
|
Pracovná terapia - činnost'
|
|
A, Vo vlastnom záujme každé občana zariadenia je, aby sa podl'a svojich záujmov
a zdravotného stavu sa zúčastňoval na pracovnej činnosti - terapii v prospech zariadenia.
|
|
B, Pracovnú činnost' zabezpečuje a organizuje v rámci pomocného hospodárstva záhradník. Ďalšiu pracovnú činnost' organizujú sociálni pracovníci (sociálny úsek).
|
|
|
ČLÁNOK XIV.
|
Poskytovanie rehabilitačných služieb
|
|
V zariadení sa občanom bezplatne poskytujú tieto rehabilitačné služby
* ručná masáž
* liečebná telesná výchova
* relaxačné cvičenia
* rehabilitačné cvičenia
* iné cvičenia podl'a záujmu a potreby občanov zariadenia.
|
|
|
Výplata vreckového a zostatku dôchodku
|
|
Vreckové a zostatok dôchodku občanovi vyplácajú sociálni pracovníci zariadenia.
Termín výplaty je 15. deň v mesiaci. Ak je týmto dňom deň pracovného pokoja t.j.
(sobota, nedel'a, sviatok) vypláca sa nasledujúci pracovný deň, ktorý bezprostredne nasleduje po dni pracovného pokoja, resp. sviatku.
|
|
|
|
A, Pripomienky a st'ažnosti podávajú občania zariadenia písomne, resp. ústne riaditel'ovi zariadenia.
|
|
B, Ak ide o pripomienky, resp. st'ažnosti v súlade so zák. č. 152/1998 Z. z. o st'ažnostiach v znení neskorších predpisov, drobné pripomienky rieši riaditel' zariadenia operatívne, v krátkom časovom úseku, t.j. hned'.
|
|
C, Ak ide o závažnejší nedostatok je povinný riaditel' zariadenia riešit' st'ažnost' v zmysle platných smerníc.
|
|
D, Odpoved' je daná občanovi písomnou formou v zmysle platných zákonov a možnosti riadneho opravného prostriedku.
|
|
|
Zodpovednost' občanov za spôsobenú škodu a za zverené veci
|
|
A, Občan zariadenia zodpovedá za škodu, ktorú vlastnou vinou, nevhodným správaním sa a svojim konaním spôsobil na majetku zariadenia, alebo na majetku iných osôb. Ak ide o veci, ktoré obdržal pri nástupe do zariadenia, zodpovedá za riadne hospodárenie s nimi.
|
|
B, Za ich stratu zodpovedá v plnej výške. Stratu alebo poškodenie zvereného inventára a majetku zariadenia je občan povinný hlásit' ihned' službukonajúcemu zdravotného personálu, sociálnym pracovníkom, resp. riaditel'ovi zariadenia.
|
|
|
Hrubé porušenie domáceho poriadku
|
|
Za hrubé porušenie domáceho poriadku sa považuje
* nadmerné požívanie alkoholických nápojov
* arogantné správanie voči ostatným obyvatel'om ako aj personálu zariadenia
* zlá morálka, narúšanie medzil'udských vzt'ahov, fyzické násilie
* psychické násilie
* fajčenie na izbách a ostatných miestnostiach zariadenia.
|
|
|
Porušenie domáceho poriadku
|
|
Za porušenie domáceho poriadku môže riaditel' zariadenia uplatnit' voči občanovi zariadenia tieto opatrenia
* ústne napomenutie
* písomné napomenutie
* rozhodnutím o skončení poskytovania starostlivosti v zariadení, ak ani po písomnom napomenutí nedošlo k náprave.
• okamžitým rozhodnutím o skončení poskytovania starostlivosti v zariadení
v prípade fyzického násilia pod vplyvom alkoholu, ako aj v závažných situáciách, ktoré spôsobili škodu resp. ujmu inému občanovi, zamestnancovi, či škodu na majetku zariadenia resp. iného občana.
|
|
|
|
A, Tento domáci poriadok nadobúda platnost' dňom 01.01.2007.
|
|
B, Akékol'vek zmeny v tomto domácom poriadku možno vykonávat' len písomne po predchádzajúcom súhlase Výboru občanov zariadenia a riaditel'a zariadenia.
|
|
C, Po nadobudnutí platnosti nového domáceho poriadku stráca platnost' domáci poriadok zo dňa 20.02.2004
|
|
V Tornali, dňa 01.01.2007
PhDr. Andrea Berka riaditel'ka DD a DSS Tornal'a
DOMOV DOCHODCOV A DOMOV SOCIÁLNYCH
SLUZIEB
ÚZKA 49 TORNALA
|
|